Nemzeti Színház Budapest

Egy valós példa arra, hogy az idő – 20 év – sem képes kifogni a kiváló minőségű alapanyagon, és a hozzáértő, odafigyelő gondoskodáson.

Ráncfelvarrás a Nemzet színházában!

Annak idején a belsőépítészetet egy angol tervezőiroda vezette és látta el. 

Nem volt kérdés a minőséggel szembeni elvárás, és az ötletekből sem volt hiány. Lévén angol belsőépítészet, a szőnyeg anyagát tekintve nem volt kérdés, mit szeretnének padozati megoldásként.
Bár megjegyzem, erre az anyagra sok helyen mi magyarok nem vagyunk 100%-ban felkészülve. De szerencsére egyre többször találkozom azzal, hogy nem is okoz problémát a gyapjú kezelése.

Tehát adott volt minden: megfelelő belsőépítészeti tervek, hatalmas lelkesedés és szakmailag is toppon lévő csapat, felkészült, sokat tapasztalt és látott kivitelező gárdánk, remek és megbízható szőnyeggyár, amely a gyapjú szőnyeg alapanyagának előállítására is nagyon odafigyel (nagy szeretetben nevelt új-zélandi barikák adják). Nem is kellett több, elkezdődhetett a remekmű életre keltése.

Azóta eltelt 20 év, és a padlóburkolataink szinte változatlan állapotban állják a taposást.

Megjegyzem, nem kis forgalmat kellett elviselniük. De, mint minden anyag, ez sem tart örökké. Ugyanis a lépcsők éleinél elkezdett kikopni a szőnyeg. Ezért megérett a cserére.

Az egyeztetések alkalmával elgondolkodtunk azon, hogy a lépcsőkre ne tegyünk-e ezúttal műszálas szőnyeget, de az elmúlt 20 év bizonyítékaként nem tudja a Színház elengedni a gyapjú szőnyeget, így a választás ezúttal is arra esett. Az egyeztetések az eredeti építész terveket készítő Siklós Mária Ybl díjas építészmérnökkel történt, aki szeretett volna kisebb ráncfelvarrást is a designban. Aki kicsit jobban szemügyre vette a Nemzeti Színház csodás szőnyegpadló burkolatait, láthatta. hogy több design találkozik egymással, amiket a lépcsőkarok kötnek össze. Javarészt eltérnek egymástól, de az alapszín legalább ugyanaz. Ezért a meglévő mintázat finomítását, illetve az összes designnal történő összehangolását kérte a tervező és a Színház vezetése.

Terveztünk is buzgón, és néhány óra alatt megalkottuk azt a két befutó mintázatot, amiről kértek is fogásmintákat sebtében.

A minta tervezésekor alapvetően nem tértünk el az alapoktól. A meglévő színekkel dolgoztunk, a jelenlegi mintázatot rajzoltuk fel újra és újra, itt-ott elhagyva vagy hozzáadva egy-egy mintadarabot. A bordűrt a lehető legegyszerűbbre módosítottuk, hogy az ne vigye el a látványt összességében (amúgy sem értette senki a csillagok szerepét rajta, hiszen a Dunában kevés tengeri csillag lakozik). Végül 3 mintázatot tettünk egy fogásmintára, amit elkészítettünk Wooldecor 1400 (gyapjú) és CP51 770 (100% PA) alanyagokra, és ezeket prezentáltuk is.

Nem állítom, hogy a perc egy töredékére nem gondolkodtak el a poliamid szálú anyagon! Mégis a döntés a gyapjúra esett.

Bár a kivitelezés még várat magára a nyári szünetig, de az új évadban már mindenki az új szőnyeget taposhatja a lépcsőkön és egyéb helyeken.

Számomra ismét rendkívül tanulságos volt ez a munka. Egyrészt azt tanultam meg belőle, hogy nem kell félni a természetes anyagoktól – lásd: gyapjú -, mivel a felhasználó már csak a saját érdekeit is szem előtt tartva pontosan úgy tartja karban, ahogy az el van rendelve.
Másrészt ismét megerősítést nyert bennem az, hogy a Vevő pontosan azt választja, ami számára a legjobb!

Ezért a jövőben sem fogok erősködni anyagválasztáskor, csupán elmondom, melyik szőnyeg típus mit tud.